EV30@30

Hogyan teljesít az e-mobilitási kezdeményezések egyik zászlóshajója, az EV30@30?

2017-ben nagy reményekkel indult útjára az EV30@30 kezdeményezés, amely  nagyratörő célokat fogalmazott meg az e-mobilitásra való átállás kiterjesztésében, és ezzel együtt a klímaváltozás elleni harc egyik “szent gráljának” számító nettó zéró kibocsátás céljának támogatásában is. Vajon így 5 év távlatából elégségesnek bizonyul ez az ambiciózus terv? Tekintsük át röviden, mi is pontosan EV30@30 lényege, hogy hol tartunk most, és mik a kilátások az eljövendő évtizedekre vonatkozóan az e-mobilitás térnyerése ügyében.

Mi az az EV30@30 kezdeményezés?

A 2017-es év fontos sarokköve volt a klímaváltozás elleni harcnak és az elektromos autók népszerűsítésére tett nemzetközi erőfeszítéseknek. Ebben az évben, a nyolcadik Clean Energy Ministerial (CEM) nevű konferencia alatt indították el ugyanis az EV30@30 nevű kezdeményezést. 

A nagyívű vállalást az EVI (Electric Vehicles Initiative) égisze alatt tették meg az elektromobilitás fejlődése iránt elkötelezett államok. (Az EVI a világ vezető országaiból, vállalataiból és nemzetközi szakértőiből jött létre azért, hogy felgyorsítsa a tiszta energiára való átállást.)

Az EV30@30 azt a célt tűzte ki maga elé, hogy az aláíró országok 2030-ig (a két és háromkerekű járművek kivételével) az elektromos autók 30%-os részesedését érjék el teljes jármű értékesítési volumenükön belül.

Az EV30@30 5 alapelve

Az EV30@30 kezdeményezést a Nemzetközi Energiaügynökség koordinációja mellett jelenleg 13 ország és 23 vállalat támogatja. A kampány az elektromos személygépkocsik és kisteherautók, valamint a buszok és teherautók piacára terjed ki (beleértve az akkumulátoros, a plug-in hibrid és az üzemanyagcellás jármű típusokat is).

A program 5 alapelvet fogalmaz meg, amelyet az aláíró országoknak az EVI országok elektromobilitási céljaival összhangban kell beépíteniük “EV startégiájukba”. Az 5 alapelv a következő:

  • Az elektromos töltőállomások telepítésének támogatása.
  • A kormányok támogatása a szükséges továbbképzések, valamint a kapacitásbővítés tekintetében.
  • A globális EV Pilot City Program létrehozása annak érdekében, hogy 100 EV-barát város jöhessen létre az indulás utáni 5 évben.
  • Az állami és privát szektor ösztönzése az elektromos alapú gépkocsiflották arányának növelésére mind vállalati, mind beszállítói területen. 
  • A releváns kutatások és az érdekelt felek közötti információcsere előmozdítása.

Hogyan áll jelenleg az EV30@30, és mit jelent ez a 2050-es Záró Kibocsátási cél tekintetében?

A megcélzott 30%-os EV részesedés 2030-ra, a STEPS (Stated Policies Scenario) szerint elérhető közelségbe került a 2021-es év adatai szerint. A tavalyi évben az elért arány 10% körül volt az EV30@30 aláírói között, amely eredménnyel picivel a világtrendek fölött voltak ezek az országok.

Mindemellett látni kell azt is, hogy bár a 2030-ra tervezett 30%-os elektromos autó eladási részarány elérhető, ebből még nem következik, hogy a 2050-re kitűzött NZE (nettó zéró kibocsátás) célja is elérhető lesz.

Ahogy az alábbi ábrán is látható, a század közepére elérendő karbonsemlegességhez a kitűzött 30%-os elektromos autó eladási részaránynak a duplájára lenne szükség 2030-ig.

Ez a jelenlegi trendek szerint bizonytalan, de számos körülmény utal arra, hogy az e-mobilitás a közeljövőben felgyorsulhat.

Az elektromos autók használatára való átállást a jelenlegi energiaválság pozitív irányba is mozdíthatja, erre vonatkozólag már mutatkoznak jelek.

A fosszilis energiahordozók folyamatos drágulása egyre nagyobb mértékben fordíthatja a fogyasztók figyelmét az elektromos üzemű gépjárművek irányába, nem beszélve arról, hogy a gyártók, felismerve ezt a trendet, egyre jobban kiszolgálják majd a fogyasztói igényeket a különféle fejlesztésekkel, az elektromos modellek számának bővítésével, a diverzifikáltabb árkategóriákkal való szélesebb szegmentálással stb.

A fogyasztói szokások változása egy másik gyorsító faktor lehet a jövőben, ami az e-mobilitás további terjedéséhez vezethet. A zöld gondolat, az energiahatékonyság egyre nagyobb mértékben van jelen a tömegfogyasztásban is, ebbe az új “fogyasztói kosárba” pedig az elektromos autók jobban beleillenek, mint a hagyományos üzemű járművek.

A különféle állami támogatások (pl. zöld rendszámos autók ingyenes parkolása, adómentessége stb.) szintén vonzóbbá tehetik ezeket a vásárlásokat, így az e-mobilitás közép- és hosszú távon egy sokkal fényesebb jövőnek örvendhet, ami a karbonsemlegesség elérését is közelebb hozhatja a jövőben.

Forrás: IEA


Szerző: ProDSP

Blog

A krimpelt kapcsolatok megbízhatóságának ellenőrzése húzóerő mérő segítségével

A modern autóipari rendszerekben a vezetékek és a krimpelt érintkezők közötti kapcsolat minősége kritikus fontosságú.

Bővebben …

Gyártósori mérőrendszerek validációja

Az iparban többféle eljárás terjedt el, mi a következőkben a statisztikai úton történő validációs módszereket mutatjuk be.

Bővebben …

A biztonságos gépgyártás alapjai

Szabványok alkalmazásának jelentősége - esettanulmánnyal

Bővebben …